ceconb написа:колега всичко е много добре обяснено но не е ли по- добре да си платите 3 лв. за пълномощното и да избегнете всички тези процедури, които ще траят 1 год. според Вас. Аз бих си платил. И по- добре с пътния полицай не се заяждайте щото ще Ви намери най- различни кусури и ентусиазма Ви ще бъде поразен.
* * * * * * *
Колега полиците се сключват не с оглед на личността а с оглед на автомобила, щото автомобила е предмет на полицата. Затова едно време полицата се предваше на новия собственик с джиро, но това е дълго за обяснение щото е явно, че нормативната уредба не ви е позната
Здравейте "колега"!
Съгласен съм и не мога да твърдя, че съм вещ по отношение на законодателството в областта на застраховането. Ако бях отишъл на конференцията, на която ме канеха от Сиела, сигурно щях да съм по-добре, но шефът не ме пусна, така че сега трябва да си понеса Вашата градивна критика. Виноват!
Ще си позволя да отбележа само няколко дребни елемента, които вярвам ще избистрят картината и ще издигнат Вашето величие на подходящ пиедестал. Простете ми, ако с недостойните си размисли съм смутил покоя на съществуването Ви!
В тази скромна дискусия, не се говореше как да се движим по пътя на най-малкото съпротивление (за един юрист това е и въпрос на чест понякога), а как стоят нещата според, така добре "познаваната" от Вас нормативна уредба. Очевидно е, че задълбаването в „подробности” не е от любимите на душата Ви занимания, което личи от изключителната прецизност и езикова грамотност, с която се изразявате. (Обещавам да си извлека необходимата поука.) Не бих искал да притеснявам и възпирам интелектуалните Ви напъни. Трябва да се поощрява всеки опит за комулиране на интелектуална енергия, защото не се знае какво може да излезе. (Понякога не много... естетически издържани неща, но ние сме юристи все пак, струва ми се.) То и на Айнщайн (това е онзи физик с щръкналата коса – противно на очакването Ви, не е бъркал в контакта, не е пънкар и не е последовател на Kiss), не са му вярвали в началото... е, и сега вече не му вярват, но пътят е трябвало да бъде извървян. Та, да си дойда на думата, защото рискувам да Ви объркам с прекалена схоластика. Не очаквам да разберете всичко. Прочетете го няколко пъти и поискайте помощ, ако се наложи.
До преди Вашето твърдение, аз мислех, че отговорността (наказателна или гражданска) е лична и се носи от личност (персона, persona/-ае). Мислех, че може да се носи отговорност за действие на друго лице - при по-особена хипотеза. Както сигурен съм си спомняте от студентската скамейка, отговорност виновна (в различните форми на вина) или без вина, се носи от същество, отличаващо се с възможност да ръководи постъпките си и да изразява правоновалидна воля. Чак сега разбирам обаче, че отговорност се носи и за това, което „гадният автомобил” е натворил. Еййй, тия нови технологии до къде ни доведоха, вещите вече сами действат, но ние го отнасяме... Това в кръга на шегата. За които няма да я разберат – Шега е!
Иска ми се и да Ви обясня, но вероятно ще отнеме прекалено дълго време, че полицата не се сключва. Колега, сключва се сделка, договор за застраговка „Гражданска отговорност”. Полицата е обективирания, външен израз на сключената сделка. Освен това, следвайки дори Вашето разсъждение, автомобилЪТ е не предмет, а обект на сделката. Предмет са застрахователните отношения (можете да погледнете теорията по въпроса). Всъщност, следвайки съвсем точно логиката Ви, автомобилЪТ може да се окаже и страна, но това вече ми се струва твърде екстравагантна хипотеза, за да не се обявя открито против.
Изводите си, вероятно сте направили, четейки ЗДП – „Чл. 100. (1) Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи:
1. свидетелство за управление ........;
2. свидетелство за регистрация ............;
3. документ за сключена задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите за моторното превозно средство, което управлява (Забелязвате ли, че тук не пише – „което е негова собственост”.);
4. ...........”
Както забелязвате, попрочели сме малко от законодателството.... без да претендираме за изчерпателност, разбира се. Вмъкнатото от законодателя „за моторното превозно средство” не променя характера на отговорността. Резултатите от лобирането на застрахователните компании може и да се отразяват законодателно, но едва ли трябва да се отразяват в правосъзнанието и правната теория, освен като недобри практики. Май, загубих желанието си да продължа обясненията... Не ми се връзва разхода нещо...
Представете си хипотезата, в която Вие управлявате МПС на приятел, за да го закарате до тях понеже е пийнал повечко или Ви го е дал да си свършите нещо набързо – трябва ли да имате ГО за МПСто? Не е ли по-нормално, всеки шофьор, който управлява МПС, да има сключена застраховка ГО, която не е обвързана с МПСто, а с него, вноската му и действията му.
Пак повтарям: Дискусията тук е насочена към правната мисъл на юристите. Това, което законодателят създава, не винаги е издържано (Погледнете законодателната процедура и помислете, дали всички отношения са продиктувани от промяна на отношенията или голяма част са за замазване на некомпетентни опити за деятелност).
И на последно място – Купете си някоя, макар и по-старичка Граматика, моля Ви, и я прочетете!
Ние, юристите, си изкарваме прехраната (колкото и скромна да е тя) със словото. Редно е, макар и да допускаме грешки, това да е не толкова масово и фрапиращо.
Моля, пощадете съсловието ни от неоправдани хули! Благодаря предварително!