за покупкопродажба на кола?

здравейте ще ми обясни ли някои каква е процедурата по покупкопродажба на кола...аз съм купувача колата е с българска регистрация от софия-област...
-минаваш през нотариуса , да ви направи договора , ако купуваш от познати - цената на сделката могат да ти я пишат по минималната допустима действителна застрахователна стойност , обикновено 500лв, ако нотариуса не издава такова удостоверение - всяка застрахователна компания може да ти издаде на база , модел и година на колата. въз основа на това удостоверение в данъчното в следващата точка ти определят данък в/у сделката 2% от стойността. ВАЖНО!!! ако продавача е поне малко подозрителен - по-добре си направете договора по истинската цена на сделката , защото ако в последствие имате мотив да развалите сделката , то може да претендирате само за сумата вписана в договора - да не останете с 500 лв . при това положение обаче данъка в/у сделката ще е 2% от реалната цена . хубаво си примислете - съвети за това кое да изберете не давам!!!
само още малко инфо - ако автомобила който купувате е семейна собственост присъстват и двамата съпрузи , ако не продавача подписва декларация че не е омъжен/женен. попълват се и декларации че продавачите нямат непогасени публични задължения. ако изготвяте не договор, а пълномощно с което да можете вие сами да си превърлите по-късно сами автомобила имайте в пред вид че тези декларации важат за календарната година и ако се явите на следващата календарна година да си я прехвърлите сам пак ще трябва да водите продавачите за да подпишат тези декларации наново. бъдете особено внимателни ако автомобила е регистриран вече на инвалид - това се разбира по талона в който пише че е автомобила е под митнически запор за 3 години или нещо подобно - може да се окаже че инвалида на който се води автомобила е починал преди да са минали 3 години от придобиването на автомобила и тогава държавата ще си чака митото - да не се окаже че вие ще намажете да го платите. в такъв случай единственото за което ще може да разтрогнете договора е че декларациите подписани от продавача са неверни и да претендирате за сумата вписана в договора (пак обръщам внимание на това за колко ще искате да се изповяда сделката) в такива случаи моя съвет е просто преди това да отидете на консултация при адвокат - 10-15 лв могат да се окажат нищо в сравнение с главоболията после
-отивате в данъчното - пише на кои гишета приемат документи за придобиване на МПС - отивате преди опашката и искате "ДЕКЛАРАЦИЯ по чл.54 от ЗМДТ за притежаван лек автомобил" и си я попълвате . Ако автомобила е до 100к.с и заводски е имал или още има катализатор в т.7 попълвате това че притежава действащо катализаторно устройство, което ще ви редуцира данъците нататък наполовина (друг въпрос е докога номера само с деклариране ще минава, но вие си свършете работата както трябва). нареждате се на някоя каса и плащате данъка на автомобила ако не е платен за календарната година и за предходните (ако продавача ви е извозил да му платите и негови неуредени задължения) - тука вмятам че примерно ако това става до 30 юни може да платите само половината годишен данък за текущата година. там давате и удостоверението за действителната застрахователна стойност за да ви изчислят 2% от нея като данък за сделката - 2-та процента обикновено се плащат след това защото има отнема време да ги пресметнат . след това се нареждате на някое от гишетата които приемат документи за придобиване на МПС и подавате декларацията си (срока е до 2 месеца след датата на покупко-продажбата) . тука сте готови
-отивате в КАТ - нареждате се на гише "1" с договора за покупката , ГО на ваше име която да е в сила (обикновено правят до КАТ само по договора за покупката), платен данък , лична карта , талон на автомобила - мисля това е и там ви изготвят заявление за регистрация - струва не повече от 5 лв. с това заявление се нареждате за канала - стъпка "2" - за там бъдете готови със следното - аптечка , пожарогасител (2 лв за проверка) , без сини лампички на габарити и къси (да не казвам че светлините трябва да са ОК), с налични колани (ако се заяждат искат и задни колани , когато ги има серийно) ВАЖНО!!!ако колата е регистрирана преди вас с нови номера проверете дали е на мястото си НИТ-а на задния номер - ако го няма се пригответе за разкатаване до нотаруис и заверка на декларация че с този автомобил или само с регистрационните му номера не знаете да са извършвани престъпления и т.н. глупости) . предварително почистете номерата на рамата и на двигателя. в попълненото заявление погледнете дали са ви попълнили мощността на автомобила на гише "1" - ако те не са я имали преди да минете канала трябва да ползвате т.нар. информационна служба (обикновено близо до проверката на пожарогасителите) където срещу стария талон да проверят някъде си и да ви напишат киловатите (не очаквайте да е без пари) . като ви дойде реда минавате сверка рама и двигател и минавате стенда за спирачки - често задните правят мизерии и често се заяждат за това, но само Ви казват че не държи задно еди си кое , а последствията разбирате накрая когато след регистрацията вместо талон ви дадат бележка че автомобила е спрян от движение до отстраняване на неизправността - в такъв случай си я отстранявате и отново на гише "1" с повторение на цялата операция. след минаване на стенда за спирачки паркирате отвън и се нареждате при дежурните офицери които са в халето за сверка рама и те ви преглеждат документите до тук - данъци , ГО , стар талон и договор - ако са минали повече от 14 дни от сключването на договора на място се пригответе за един бърз акт че сте просрочили срока за регистрация (уточнение ако автомобила не е в движение или по друга причина не можете да докарате в КАТ - гише "3" трябва да ви заверят договора , т.е. да ви ударят на него печат с дата , за да се счита че сте спазили срока от 14 дена). така ако всички документи са наред Ви пращат на гише "3" където е като опашка за "междузвездни войни" през 1985 г. ако си сменяте и номерата си сваляте и тях и си носите под мишница . слушате внимателно кога ще извикат вашето име защото ако го отървете документите Ви минават пак най-отдолу. на гишето я вписват , дават ви листче на което пише за какво имате да плащате - отивате на касата и плащате - нов талон , евентуално нови номера , може да има и друго , връщате се на същото гише давате бордерото и ви казват че сте готови . новия талон ще бъде ламиниран и ще бъдете извикан да съседно гише в същия салон за да си го получите (освен ако не ви връчат сл.бележка че сте спрени от движение заради техн.неизправност открита на канала) отивате на гише.канал/пункт "4" да ви сложат новите номера и .... това е
ЧЕСТИТО !!! ВИДЯХТЕ ЧЕ НЕ Е МНОГО ТРУДНО
вечерта се събирате и черпите щедро за да и върви на колата
*процедурата се отнася за вече регистрирани в БГ автомобили
big_z написа:Никой ли няма мнение по въпроса ми ?
sunrise написа:Продажбата и управлението с пълномощно са две различни неща.