"ПРАВИЛА ЗА СЪБИРАНЕ НА ДАННИ, НЕОБХОДИМИ ЗА ИДЕНТИФИЦИРАНЕ
НА ПОТРЕБИТЕЛИ НА ПРЕДПЛАТЕНИ УСЛУГИ ПРЕДИ 1 ЯНУАРИ 2010 Г."
в сила от 01.09.2009 г. Приети с Решение № 1085 от
03.09.2009 г. на Комисията за регулиране на съобщенията Обн.
ДВ. бр.74 от 15 Септември 2009г.
Само да отбележа, че не съм противник на идеята, но ми се струва, че както винаги тя се реализира по неудачен начин. Престъпниците ще намерят други начини (няма да им подсказвам сега) а обикновените невинни потребители ще станат жертва на рекламни кампании, кражба/продажба на лични данни и др. подобни.
По форумите вече има доста писано по темата, няма да го повтарям, само ще споделя моя личен опит. Искам да помоля запознатите с правото за коментар. За фактите които излагам гарантирам че са истина, но за някои мои изводи и тълкувания е възможно да греша.
Получих на предплатените си карти на трите оператора следните SMS-и:



Поне според мен, тези съобщения не отговарят на изискванията на Комисията за регулиране на съобщенията. А именно "В информацията по чл. 3 до потребителите предприятието по чл. 1 трябва да включи вида и съдържанието на исканите данни, за какво са необходими те и на какво основание се събират." Т.е. всяко физическо лице като мен, би трябвало да получи SMS с който изрично да бъде информирано, че трябва да предостави "за потребители - физически лица - трите имена и единен граждански номер". Освен това "Предприятията по чл. 1 се задължават да публикуват информация за събиране на данните по чл. 2 на интернет страниците си". От трите оператора, тази ЗАДЪЛЖИТЕЛНА информация присъства на страниците на M-tel и Globul, но при Vivacom тази информация липсва напълно даже на самия формуляр за регистрация. Също така, по повод законодателните промени, потребителите са принудени да подписват допълнителни декларативни данни като "Съгласен съм да получавам повиквания, съобщения или електронна поща за целите на директния маркетинг" (има го и при трите оператора) каквито текстове ЛИПСВАТ В ПРИЕТИТЕ ПРАВИЛА от Комисията за регулиране на съобщенията. Ето ги и самите формуляри:
VIVACOM
M-TEL
Globul
Защо е необходимо в тези формуляри да има полета и текстове, които не са споменати в закона?
До тук с чисто документалните нарушения, ето как стоят нещата на практика:
Въоръжих се с лична карта, три предплатени SIM карти на трите оператора и най-клошарските дрехи които имам. Посетих по три магазина на трите оператора (общо девет). В по един от магазините на трите оператора регистрирах съответните карти които имам. В другите два само "изследвах" каква е практиката, като в крайна сметка се отказвах. Също звънях и на кол центровете им, за да разбера какво мнение имат те. При всички оператори на въпроса ми "Какво е нужно за да регистрирам предплатената си карта" отговорът беше "Лична карта и номера който регистрирате". На което последваше въпроса "Какви данни от личната карта са необходими" и тук започват разликите. Ето ги резултатите от моята разходка:
GLOBUL
Най-скучни ми бяха Глобул и затова започвам с тях. Във всеки магазин ми се декламираше абсолютно едно и също. "Необходими са номер на лична карта, ЕГН и трите имена". В магазина в който регистрирах картата си, въпреки протестите ми и позоваването на закона, все пак ми взеха и номера на личната карта. Казаха, че системата няма да приеме регистрацията, ако не са попълнени тези три неща. Интересното е, че при разговор с оператор на 123 ми казаха, че задължителни данни са ЕГН и адрес. До колкото във всички магазини, включително и при реалната регистрация ми поискаха и номер на лична карта, мисля че Глобул са в нарушение. Но поне имат 100% повтаряемост на поведение във всички магазини които "тествах".
M-TEL
М-тел са втори в класацията по интересност. Там имат друга стратегия. Без да ме питат, взимат (казват че са необходими) ЕГН, три имена, номер на лична карта и адрес. Но при протестите ми при реалната регистрация след "консултация" с колеги, все пак аз регистрирах моята прима само с ЕГН и три имена (или поне така ми казаха). Единствено в единия магазин, бях вече уморен и сам се издадох, като директно попитах "Какви данни от личната карта са необходими" вместо "Какво е нужно за да регистрирам предплатената си карта", което допускам е подсказало на служителя да не ме будалка... така предполагам де. Но в града има и други техни магазини, може да се провери. При разговор с оператор на *88 ми бе отговорено че нужните данни са ЕГН и три имена. Така че М-тел се оказват най-коректни от трите оператора, до колкото събирането на данни тихомълком от хора незапознати с правата си може да се нарече коректност.
VIVACOM
Победители в класацията за "интересност" са Виваком, или бившите Вивател. При тях, както и при Глобул, няма начин да се регистрирам само с ЕГН три имена. Така че вече си имам регистрация във Виваком с номер, дата и място на издаване на личната ми карта. Останах с впечатлението че служителката записа и други данни, понеже доста се забави. Но няма как да съм сигурен, понеже за разлика от M-TEL и GLOBUL, при VIVACOM не подписах никакъв формуляр (на който евентуално да видя, какви данни предоставям). Но какво ми се случи в другите два магазина на бившите Vivatel. В единия, след като служителката тръгна да ми преписва наред личната карта, аз съответно се възпротивих, цитирах и закона според който са длъжни да събират единствено ЕГН и три имена, а тя ми отговори "Аз няма да ви регистрирам картата, вземете си личната карта". При разговор с оператор на 123 ми бе потвърдено, че няма как да регистрирам предплатената си карта само с ЕГН и три имена. В друг магазин, на въпроса ми "какво е нужно за да регистрирам предплатената си карта" отговора беше... "Да преминете на договор". "Да премина на договор?" попитах учудено аз. "Да, не знаете ли че вече няма ваучери" при което ми отвори плановете и започнахме да "избираме подходящ за мен". Естествено, разделихме се с дежурното "Благодаря, ще си помисля". Като ми остане време, непременно ще обиколя и останалите магазини на Виваком. Но едно е ясно, събират хората номера на лични карти и датите им на издаване, без да им пука.
Надявам се на компетентен коментар.