Страница 1 от 1

Казус относно претърпени загуби

МнениеПубликувано на: 17 Яну 2011, 01:30
от papen83
Не съм убеден дали това е най-адекватната секция на форума за поставяне на въпроса ми, но виждам, че сайтът е професионален и благодаря на модераторите предварително за преместването му в по-подходяща подсекция, в която ще получи евентуално и своя отговор.

Накратко случаят е следният: Имам закупен билет за автобусен транспорт, но при пристигане на автогарата представители на фирмата превозвач ме уведомяват, че автобусът няма да пътува. Своевременно гоня полет. Следващият възможен транспорт, който фирмата ми предлага, прави невъзможно пристигането на време за самолетния ми полет. Всъщност това е и следващият възможен транспорт въобще. Предлагат ми да ми върнат парите срещу билета, което аз отказвам, тъй като вярвам, че билетът може да ми помогне, за да си потърся правата в последствие. Принуждавам се да взема такси, за да успея да си хвана полета. Запазвам бележката от таксито, за да мога да представя документ за претърпените от мен загуби.

Имам ли правно основание да си търся сумата, която съм заплатил на таксито?


P.S.
На гърба на автобусния билет е налице следната информация:

1. С настоящия билет превозвачът сключва договор за превоз на пътници, като поема своите отговорности съгласно чл.42 до чл.48 от Закона за автомобилните превози (обн. ДВ, бр. 82 от 17.09.1999 г., последно изм. ДВ, бр. 102 от 28.11.2008 г.)

2. Срещу настоящия билет "...ИМЕ НА КОМПАНИЯТА..." ООД осигурява на притежателя автобусен превоз по посочения маршрут.

З. За закъснение от графика по обективни причини агенцията не носи отговорност.

4. При неосъществяване на пътуването по вина на агенцията, същата възстановява само стойността на неосъществената част от пътната отсечка.


.....

(до края на написаното на гърба на билета няма информация, която да се отнася дори и индиректно към моя въпрос). Предварително благодаря за вашите съвети как да постъпя в този случай.

Re: Казус относно претърпени загуби

МнениеПубликувано на: 17 Яну 2011, 01:52
от papen83
Моята лична интерпретация е, че доколкото чл.42-чл.48 на закона за автомобилните превози не се отнасят към моя случай, то само точки 2, 3 и 4 от така наречения договор могат да послужат като някаква аргументация. По точка 2 превозвачът е длъжен да ми осигури превоз по посочения маршрут, което обаче не се случва, тъй като отменя автобуса в уречения час (часът на отпътуването е записан на билета). Превозът, който ми се предлага алтернативно, не е такъв, който ми върши работа. Точка 3 по моему не се отнася въобще към случая, тъй като нямаме закъснение, а отменен рейс, но все пак го споменавам, понеже някой болен мозък може да твърди, че следващият по разписание автобус (който както казах и ми предложиха алтернативно) реално е закъснението от графика на предходния, въпреки че си е съвсем отделен по разписание рейс със съвсем друг график. Точка 4 е тази, която потенциално може би ме засяга. Казвам може би, тъй като е възможно по съвсем друго законно основание да си търся възстановяването на претърпените загуби, а не по този билет-договор. Та в точка 4 пише, че трябва да ми възстановят стойността на неосъществената отсечка. Не става въобще ясно как се изчислява тази стойност. За мен обаче стойността се изчисли от таксиметъра на таксито, което взех и си излезе доста солено - около 300 лева. Не виждам никъде категорично да се обвързва превозвачът с време. А за мен реално времето имаше значение, тъй като в противен случай си изпусках самолета. Това доведе и до претърпените от мен загуби. Как трябва да процедирам, за да потърся възстановяване на тези загуби? Знаете ли за съществуването на Европейска регулация, която да урежда подобен въпрос, тъй като нашият закон изглежда не дава подобна конкретика? Въобще на кой закон трябва да се позова, за да получа дефиницията на "претърпени загуби" по неизпълнението на въпросния договор?

Re: Казус относно претърпени загуби

МнениеПубликувано на: 17 Яну 2011, 21:48
от svettoslav
papen83 написа:За мен обаче стойността се изчисли от таксиметъра на таксито, което взех и си излезе доста солено - около 300 лева.

Май на първо време трябва някое зделце да спретнете на "бакшиша" ,мен ако питате.:D С тия 300 лв.(ако това,което казвате е вярно)..какъв Ви беше маршрута? В тая криза 300 лв. са си сериозна "инвестиция" в таксиметровия бранш..
По въпроса Ви,законите уреждат неизпълнението на договорите.Законите се тълкуват и прилагат от юристи.Вашият случай е свързан с неизпълнение на договор,което неизпълнение поражда определени последици.Във Вашия случай,поради неточно изпълнение от страна на превозвача се е стигнало в кр. сметка до плащане на допълнителна сума,което е "вреда" по смисъла на "закона".
Ако не Ви възстановят парите за таксито,единствения начин е съдебният.
Няма как да Ви се обясни тук как се завежда дело и какво се пише искова молба до съда.
Освен това имате вземане относно цената на билета,което ще се породи обаче след извършване на съответни законови действия.Тези действия,за да се извършат съобразно закона,редно е да е с помощта на юрист.Като дори и тогава трябва много да се внимава.
Та ако искате да се вземете парите обратно и да Ви се плати таксиметровата услуга(между другото като такс. шофьори работят и много свестни хора,може би тоя не е бил от тях) Ви трябва правна помощ.С колегата ще се прецени по-нататъшното Ви поведение,ако желаете да имате такова.А разходите Ви за адвокат също ще си ги претендирате от тях,ако желаете естествено,тъй като те са станали причина за това(което също си е вреда).
Успех!