начало

Прокуратурите на България и Испания ще имат общи стратегии срещу организираната престъпност Прокуратурите на България и Испания ще имат общи стратегии срещу организираната престъпност

4% ДТ - чл.1 Тарифа ГПК падна на 1 ва инстанция!

Поставяне и решаване на правни казуси
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


4% ДТ - чл.1 Тарифа ГПК падна на 1 ва инстанция!

Мнениеот palimsest » 21 Май 2012, 20:51

РЕШЕНИЕ

№ 7029
София, 18.05.2012

В ИМЕТО НА НАРОДА

Върховният административен съд на Република България - Второ отделение, в съдебно заседание на единадесети април две хиляди и дванадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИМА ЙОРДАНОВА
ЧЛЕНОВЕ:
СЛАВКА НАЙДЕНОВА
ГАЛЯ КОСТОВА
при секретар Зорница Божкова
и с участието
на прокурора Чавдар Симеонов
изслуша докладваното
от съдията СЛАВКА НАЙДЕНОВА
по адм. дело № 670/2012. Document Link Icon


Производството по делото е образувано по реда на чл. 185 и сл. АПК, по жалба на Иван Тодоров Груйкин от гр. София и от Сдружение с нестопанска цел "Гражданска инициатива "Справедливост", със седалище и адрес на управление в гр. София, подадена от председателя на Управителния съвет на сдружението, Иван Тодоров Груйкин, с която се оспорва чл. 1 от Тарифата за държавните такси, които се събират от съдилищата по Гражданския процесуален кодекс /ГПК/, приета с Постановление № 38 от 27.02.2008 г. на Министерския съвет на Република България, обн., ДВ, бр. 22 от 28.02.2008 г., изм. и доп., бр. 50 от 30.05.2008 г. В жалбата се твърди, че обжалваната разпоредба противоречи на чл. 4, 6, 56, 60 и 117, ал. 1 от Конституцията на Република България, както и на разпоредбите на чл. 6, § 1, чл. 13 и чл. 14 от Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи. При новото разглеждане на жалбата, след връщане на делото от касационната инстанция, се поддържат доводи и за допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила по приемане на тарифата, изразяващо се в неспазеното изискване по чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове /ЗНА/. Иска се обжалваният текст от тарифата като незаконосъобразен да се отмени с произтичащите от това последици.
Ответникът по жалбата - Министерският съвет на Република България /МС/, чрез процесуалния си представител в съдебно заседание и писмена защита, изразява становище за неоснователност на жалбата.
Становището на представителя на Върховната административна прокуратура е, че жалбата е основателна и предлага да се уважи.
Върховният административен съд, второ отделение, в настоящия съдебен състав приема, че жалбата е процесуално допустима по отношение и на двамата жалбоподатели - физическо лице и сдружение с нестопанска цел. Съгласно чл. 186, ал. 1 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него, или за които той поражда задължения, предявяването на което е без ограничение във времето, съгласно чл. 187, ал. 1 АПК. Изискването е императивно и сочи, че за предявяване на жалба срещу подзаконов нормативен акт следва за жалбоподателя да е налице пряк и личен правен интерес като положителна процесуална предпоставка за това. Тарифата, чийто текст се оспорва, е приета на основание чл. 73, ал. 3 ГПК, съгласно който държавна такса се събира при предявяване на искане за защита или съдействие и при издаване на документ, за който се заплаща такса съгласно тарифа, приета от МС. Както жалбоподателят, физическо лице, така и сдружението, подали настоящата жалба, биха имали право да предявят пред гражданските съдилища искови молби, насрещни искови молби и молби като трети лица със самостоятелни права, в зависимост от търсената защита и съдействие, поради което са активно легитимирани да оспорват тарифата по отношение на посочения текст, след като чл. 186, ал. 1 АПК предвижда, че могат да бъдат засегнати и бъдещи права и интереси.
Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:
С решение № 253/09.01.2012 г., постановено по адм. д. № 14062/2011 г., петчленен състав на Върховния административен съд, е отменено решение № 11138/15.08.2011 г., постановено по адм. д. № 4124/2010 г. на тричленен състав на Върховния административен съд, с което е отхвърлена жалбата срещу посочения текст от тарифата и делото е върнато за ново разглеждане от друг тричленен състав с указания да се изискат доказателства, установяващи изпълнение на процедурните изисквания по приемане на оспорения акт, регламентирани в чл. 26, ал. 2 ЗНА. При новото разглеждане на жалбата настоящият състав в изпълнение на дадените указания по отменителното решение изиска от ответника МС доказателства в посочения смисъл. Съгласно чл. 26, ал. 2 ЗНА преди внасянето на проект за нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта, т. е. той урежда процедурно правило за приемане на съответния нормативен акт. Текстът в този му вид е приет със Закона за изменение и допълнение на ЗНА, обн., ДВ, бр. 46 от 12.06.2007 г. и в сила от 01.01.2008 г., от което следва, че е бил в сила към датата на приемане на процесната тарифа. В случая съставителят на проекта за подзаконовия нормативен акт е Министерството на правосъдието, в чието задължение е било да го публикува на интернет страницата си, ведно с мотивите, съответно доклада, както и да даде най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. По делото не се представиха доказателства това изискване на ЗНА да е изпълнено от съставителя на подзаконовия нормативен акт, като представените становища по проекта от различните министрества, Висш съдебен съвет, Върховен касационен съд, Национален съвет за тристранно сътрудничество и дирекции на МС, не доказват изпълнението на посочения текст. Тези становища са изготвени и изпратени на съставителя на проекта по негово искане и по негова преценка от кого да изиска такива, а съгласно чл. 26, ал. 2 ЗНА при обсъждането на проекта становища могат да изразят и представят и други обществени организации, ведомства и пр. извън тези, от които съставителят му е изискал. При изпълнение на посочения текст се гарантира, че изработването на проекта за подзаконовия нормативен акт е извършено при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност съгласно чл. 26, ал. 1 ЗНА. Не се установява изпълнение на посочената правна норма от ЗНА и от изразеното становище в писмо изх. № 94-И-77/10 от 05.04.2012 г. на главния секретар на Министерството на правосъдието, адресирано до главния секретар на МС. В това писмо се казва, че след извършена проверка за наличие на информация относно спазване на изискванията на чл. 26, ал. 2 ЗНА се устаяновява, че такава информация липсва, предвид изтичането на продължителен срок от време от момента на изготвяне на тарифата и реализиране на периодичните промени на интернет страницата на министерството. Това твърдение в писмото само по себе си не е доказателство, че е изпълнено изискването на посочения текст.
Като се има предвид изложеното, настоящият тричленен състав приема, че при изготвянето на проекта за приемане на тарифата с постановление на МС, не е спазена разпоредбата на чл. 26, ал. 2 ЗНА. Тази норма е процесуална и императивна, поради което неспазването й представлява допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила по издаването на подзаконовия нормативен акт, съгласно чл. 146, т. 3 АПК, приложим с оглед чл. 196 АПК, което води до неговата незаконосъобразност, в оспорената му част. Неоснователен е доводът на ответника, че проектът е изготвен преди изменението на посочения текст от ЗНА, тъй като законосъобразността на подзаконовия нормативен акт се преценява към момента на издаването му, към който момент текстът е влязъл в сила и е бил приложим. Допуснатото съществено нарушение на административнопроизводствените правила е достатъчно основание за отмяната на подзаконовия нормативен акт в оспорената му част, поради което не се налага обсъждането и на другите твърдени основания за незаконосъобразността му, поради което същият следва да се отмени.
Водим от горното, Върховният административен съд, второ отделение, в настоящия съдебен състав, на основание чл. 193, ал. 1 АПК
РЕШИ:

ОТМЕНЯ чл. 1 от Тарифа за държавните такси, които се събират от съдилищата по Гражданския процесуален кодекс /ГПК/, приета с Постановление № 38 от 27.02.2008 г. на Министерския съвет на Република България, обн., ДВ, бр. 22 от 28.02.2008 г., изм. и доп., бр. 50 от 30.05.2008 г.
Решението може да се обжалва пред 5-членен състав на Върховния административен съд в 14-дневен срок, считано от съобщаването му на страните.

Вярно с оригинала,
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/п/ Дима Йорданова
секретар:
ЧЛЕНОВЕ:
/п/ Славка Найденова
/п/ Галя Костова
С.Н.
[b]Може би не знаете, но вечер Боко Тиквата се прибира самотен от работа, сваля уморено костюма си и влиза в топла вана, с томче на Лилиев в ръка. И плаче, плаче… Така му се иска да разбира това, което чете![/b]
Аватар
palimsest
Активен потребител
 
Мнения: 1729
Регистриран на: 23 Авг 2007, 18:52
Местоположение: Някъде там....

Re: 4% ДТ - чл.1 Тарифа ГПК падна на 1 ва инстанция!

Мнениеот Гост. » 21 Май 2012, 22:15

:roll: ..... белите гълъби загубили част от информацията... :D
Е, няма как да не цитирам и аз Хайтов, по почин на тогавашния министър:
".... едно е да искаш, друго – да можеш, а трето и четвърто е да го направиш...."

Хубав звучен шамар за пореден път от ВАС ( тя, цялата тарифа виси на човешки косъм, като чета мотивите им).
Гост.
Старши потребител
 
Мнения: 9438
Регистриран на: 25 Яну 2013, 17:33

Re: 4% ДТ - чл.1 Тарифа ГПК падна на 1 ва инстанция!

Мнениеот sarbijanac » 24 Май 2012, 12:20

Е добре,сега как ще си сметна ДТ по облигационен иск ? :roll:
sarbijanac
Активен потребител
 
Мнения: 1359
Регистриран на: 29 Ное 2006, 17:47
Местоположение: Нови пазар

Re: 4% ДТ - чл.1 Тарифа ГПК падна на 1 ва инстанция!

Мнениеот Гост. » 24 Май 2012, 12:23

По все още действащата тарифа- решението подлежи на обжалване и не е ясна съдбата му.
Гост.
Старши потребител
 
Мнения: 9438
Регистриран на: 25 Яну 2013, 17:33

Re: 4% ДТ - чл.1 Тарифа ГПК падна на 1 ва инстанция!

Мнениеот sarbijanac » 24 Май 2012, 21:41

Да предположим,че петчленния състав потвърди това решение.Кво праим ?Няма друга разпоредба за определяне на дт .Съда на "око" ли ще определя държавните такси ? :wink:
sarbijanac
Активен потребител
 
Мнения: 1359
Регистриран на: 29 Ное 2006, 17:47
Местоположение: Нови пазар

Re: 4% ДТ - чл.1 Тарифа ГПК падна на 1 ва инстанция!

Мнениеот nk7702n » 25 Май 2012, 17:05

sarbijanac написа:Да предположим,че петчленния състав потвърди това решение.Кво праим ?Няма друга разпоредба за определяне на дт .Съда на "око" ли ще определя държавните такси ? :wink:

Интересен въпрос. :roll: Предполагам, че държавата в лицето на МС няма да остане дезинтересирана и Министерски съвет с ново постановление ще приеме нова Тарифа, съобразена с изискванита на чл. 26 / 2 / от ЗНА.
nk7702n
Старши потребител
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 01 Юли 2010, 11:02

Re: 4% ДТ - чл.1 Тарифа ГПК падна на 1 ва инстанция!

Мнениеот kontrol » 25 Май 2012, 17:49

Чл. 16. Във всички случаи извън тези по чл. 1 - 15 , когато се образува дело от граждански характер, се събира такса 25 лв.
Горното представлява потенциално грешно становище. Консултирайте адвокат, ако искате сигурност и юридическа отговорност при защитата на правата Ви.
kontrol
Активен потребител
 
Мнения: 1109
Регистриран на: 05 Сеп 2005, 15:49

Re: 4% ДТ - чл.1 Тарифа ГПК падна на 1 ва инстанция!

Мнениеот whiskey » 25 Май 2012, 20:03

Ако съдът се придържа към собствената си практика, би следвало да отмени това решение, тъй като съвсем наскоро по подобен казус с неспазен 14 дневен срок за обществено обсъждане на нормативен акт на общински съвет съдът отхвърли жалбата.
whiskey
Потребител
 
Мнения: 149
Регистриран на: 02 Ное 2009, 14:09

Re: 4% ДТ - чл.1 Тарифа ГПК падна на 1 ва инстанция!

Мнениеот portokal » 26 Май 2012, 09:12

Контрол ме е изпреварил (впрочем къде се беше изгубил?) - 25 лева, но и аз не вярвам, дори тарифата да бъде окончателно отменена, Мин. съвет да остане дезинтересиран повече от няколко дни. ;)
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
Аватар
portokal
Старши потребител
 
Мнения: 5524
Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36


Назад към Взаимопомощ


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google Adsense [Bot] и 72 госта


cron