Страница 1 от 1

ЗДвП

МнениеПубликувано на: 05 Авг 2012, 17:08
от sevicha
Спрях за престой на спирка, с което наруших дадения член от ЗДВП. Служителят на МВР ми зададе въпрос дали искам да ми бъде написан фиш или акт. След нервен отговор през зъби от моя страна "ФИШ", полицаят ми каза "Да, ама вече стана акт", след което такъв ми бе съставен. По време на написването на акта, същото нарушение, бе извършено от 3-4 водачи , които не бяха санкционирани по никакъв начин от полицаите. Всичко това, може да бъде потвърдено от свидетел.

Въпросът ми е - защо за едно нарушение може да се наложи глоба с фиш, а може да се състави и акт.

Вторият ми въпрос е - подаването на жалба до началника на КАТ, срещу субективното отношение на служителите на КАТ, ще доведе ли въобще до някакви последици?

чл. 98 ЗДВП
(2) Освен в посочените в ал. 1 случаи паркирането е забранено:
1. (изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) пред входовете на паркове, театри, кина,
предприятия, както и на други места, където е възможно да влизат или да излизат пътни
превозни средства;
2. на платното за движение и на тротоара непосредствено пред входовете на
жилищни сгради и гаражи, когато това затруднява достъпа до тях;
3. на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз
на пътници;

Аз реално не съм напускал колата, но двигателят ми беше изгасен. Счита ли се това за паркиране?

Re: ЗДвП

МнениеПубликувано на: 05 Авг 2012, 20:07
от nk7702n
При маловажни нарушения може да се състави само фиш, а при несъгласие с него акт - чл. 186 ЗДвП. За Вас е по - добре, че е акт, ако смятате да обжалвате НП по съдебен път. Тоест, ако считате, че не сте в нарушение на закона.
(2) Паркирано е пътно превозно средство, спряно извън обстоятелствата, които го характеризират като престояващо, както и извън обстоятелствата, свързани с необходимостта да спре, за да избегне конфликт с друг участник в движението или сблъскване с някакво препятствие, или в подчинение на правилата за движение.
Във Вашия случай е налице паркиране, ако не сте спрял временно за качване или слизане на пътник, или за товаро - разтоварна дейност или за избягване на конфликт с друг участник в движението или сблъскване с препятствие.
Лека корекция в поста ми, набързо съм Ви прочела, очевидно е налице престой във Вашия случай. Първоначално останах с впечатлението, че Ви е съставен акт за неправилно паркиране. Какво нарушение беше упоменато в него?
Относно субективното отношение, Ваше право и е да се жалвате, но за ефект кой знае какъв съм скептично настроена.

Re: ЗДвП

МнениеПубликувано на: 05 Авг 2012, 21:32
от sevicha
Благодаря Ви за изчерпателния отговор.

Re: ЗДвП

МнениеПубликувано на: 05 Авг 2012, 22:33
от TheOldMan
Хубаво е да се посочи точната мотивировка записана в акта. "Кратковременно" както сте забелязали е доста разтегливо понятие. Водача не е напускал автомобила, така че МПС-то е в режим "престой", а не е било паркирано. Не съм съгласен че работата на двигателя и ръчната спирачка имат нещо общо. Даже напротив - в закона е предвидена санкция ако мотора не се изключи дори и при престой:
Чл. 181. Наказва се с глоба до 50 лв.:
...
5. водач, който не спре двигателя, когато моторното превозно средство е в престой или е паркирано, освен ако работата му е необходима за извършване на товарно-разтоварна или друга технологична дейност;

Все пак трябва да уточните за каква продължителност говорим - нормално под "престой" се разбира нещо от рода на 2-3 минути - време за изчакване на пътника да дойде от другия край на спирката, или време за да може да си кажете 2-3 думи и пътника да си събере багажа преди да слезе от автомобила. Никой не е казал че "престой" означава нещо като пит-стоп във формула 1 - макс. 10 секунди и мотора на полусъединител с готовност да се изстреляш ... :)

Re: ЗДвП

МнениеПубликувано на: 06 Авг 2012, 00:28
от nk7702n
TheOldMan написа:Хубаво е да се посочи точната мотивировка записана в акта. "Кратковременно" както сте забелязали е доста разтегливо понятие. Водача не е напускал автомобила, така че МПС-то е в режим "престой", а не е било паркирано. Не съм съгласен че работата на двигателя и ръчната спирачка имат нещо общо. Даже напротив - в закона е предвидена санкция ако мотора не се изключи дори и при престой:
Чл. 181. Наказва се с глоба до 50 лв.:
...
5. водач, който не спре двигателя, когато моторното превозно средство е в престой или е паркирано, освен ако работата му е необходима за извършване на товарно-разтоварна или друга технологична дейност;

Все пак трябва да уточните за каква продължителност говорим - нормално под "престой" се разбира нещо от рода на 2-3 минути - време за изчакване на пътника да дойде от другия край на спирката, или време за да може да си кажете 2-3 думи и пътника да си събере багажа преди да слезе от автомобила. Никой не е казал че "престой" означава нещо като пит-стоп във формула 1 - макс. 10 секунди и мотора на полусъединител с готовност да се изстреляш ... :)

А къде точно е посочено какъв интервал от време се счита за " кратковременно" спиране?

Re: ЗДвП

МнениеПубликувано на: 07 Авг 2012, 00:03
от TheOldMan
Никъде, точно от там произлиза и проблема. Сега е ваш ред да докажете че престоя е бил "кратковременен", т.е. необходим за да може да се осъществи качване или слизане на пътника и съответните времеизискващи действия по това действие.
Никой не може да закове времето на еди-колко-си секунди или минути. Ами ако трябва да слезе инвалид, в действието "слизане" влиза разтоварване и сглобяване на инвалидната количка, оказване на помощ на човека да излезе от МПС-то ...
Оценката е до голяма степен субективна, така че вие най-добре можете да прецените дали престоя е бил кратковременен или не, и съответно дали ще можете да убедите съдията в това.

Re: ЗДвП

МнениеПубликувано на: 15 Мар 2013, 21:40
от sttekata
Здравейте,

Бих искал да попитам дали е в разрез със закона за движение по пътищата на РБ ако има монтирана „блитц малка (3см х 20см) лампа“ на предното стъкло, която има жълта и бяла светлина, т.е.някое от долните изброени неща води ли се забранено за личен автомобил:
- Монтирана с вакуум „блитц малка (3см х 20см) лампа“ на предното стъкло, която има жълта и бяла светлина без да се използва;
- Монтирана с вакуум „блитц малка (3см х 20см) лампа“ на предното стъкло, която има жълта и бяла светлина която се използва по предназначение (обозначаване на МПС, което представлява опасност за движението);

Надявам се да получа разяснение по казуса, защото от ЗДвП става ясно, че лампа с жълта светлина (в моя случай ще бъде жълта + бяла) се обозначава опасност на пътното платно, автомобили които представляват опасност, автомобили със специално предназначение или монтирана апаратура. Противозаконно е само при притежание и използване на червена и синя светлина (или в комбинация), което е ясно защо!

Благодаря предварително!

Re: ЗДвП

МнениеПубликувано на: 15 Мар 2013, 22:46
от TheOldMan
Забранено е изменянето на броя и типа на светлинните източници, монтирани върху автомобила. Накратко и по спомен цитата от ЗДвП. Демек - нямате право да добавяте или премахвате никакви светлинни източници върху колата. Пембени, цвят "пепел от роза" - няма значение.
И аз като любител на авиацията от малък си мислех да сложа една зелена светлина отдясно и една червена отляво ... да приличам на изтребител... ма се оказа че не било редно.
И още - като водач на друго мпс как бихте тълкували появата на мигащо бяло-жълта светлина пред вас? Какво искате да обозначите с нея?

Re: ЗДвП

МнениеПубликувано на: 16 Мар 2013, 07:27
от emilgrigorov
Съгласно разпоредбите на чл.7781 от Инструкция Із-51-2840, за МПС и други, безмоторни такива, с пернишка регистрация, е разрешено. С изключение на червена или синя, предвид алюзията с Левски и ЦСКА.