начало

Инструмент за законодателно експериментиране – как регулаторните лаборатории да станат реалност в България Инструмент за законодателно експериментиране – как регулаторните лаборатории да станат реалност в България

Имат ли МТел право да пращат агенция още след 3 месеца?

Поставяне и решаване на правни казуси
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Имат ли МТел право да пращат агенция още след 3 месеца?

Мнениеот dragan8 » 16 Юни 2016, 09:07

Здравейте,

Имам двугодишен договор с МТел, всичко се развиваше нормално до момента. Прекъснах работа за кратко, и в момента съм закъснял с 2 сметки(имам 3, вместо 1), но планирах да ги платя след 2 седмици, след първата ми нова заплата.

Днес обаче получих смс от 1001, че с мен ще се свърже агенция за събиране на вземанията.
Това значи ли, че просто ме уведомяват, че са дали достъп до данните ми на такава агенция, и значи ли, че реално биха предприели действия още сега?

Често срещана практика ли е, и доколко е законно(сигурен съм, че поне до скоро имаше 3годишна давност на вземанията, докато тук става дума за 3 или 2 месеца)?

Ако (и когато) платя сметките си в МТел(а не на колекторите), последните имат ли право да искат нещо от мен?
dragan8
Нов потребител
 
Мнения: 2
Регистриран на: 16 Юни 2016, 09:00

Re: Имат ли МТел право да пращат агенция още след 3 месеца?

Мнениеот n_ikito » 16 Юни 2016, 11:51

Ако няма образувано заповедно производство, дължите единствено главницата+лихва. Все още кредитор Ви е Мтел, докато не бъдете уведомени по законен път.
n_ikito
Активен потребител
 
Мнения: 1008
Регистриран на: 31 Окт 2006, 19:33

Re: Имат ли МТел право да пращат агенция още след 3 месеца?

Мнениеот bludniq_sin » 16 Юни 2016, 17:05

По въпросите:

1) Това значи ли, че просто ме уведомяват, че са дали достъп до данните ми на такава агенция, и значи ли, че реално биха предприели действия още сега? - най-вероятно (от опит) това е по-скоро закана да си платите, а и дори да се свърже с вас някой по телефона пак може да си платите без това да завишава задължението ви към мтел.

2) Често срещана практика ли е, и доколко е законно - когато се появи третата фактура мисля, че вече е практика, а защо да е незаконно някой да си иска парите? Вие сте изпаднал в забава към мтел с неплащането си на 2 последователни фактури (още с изтичане на срока за плащане на първата фактура вече сте бил в забава). Не съм сигурен какво пише в общите условия на мтел, но вероятно има клауза, която позволява на изправната страна (това в случая е опрератора) при неизпълнение на договора (в случая неплащане) да прекрати договора с вас без предизвестие и без изрично да ви уведомява за това и да пристъпи към принудително събиране на дължимите суми като претендира и направените за това разноски (държавни такси, адвокатски/юрисконсултски възнаграждения и тн.) В последно време не се занимават с това, а прехвърлят/продават/ вземането си към вас на колекторски фирми, които ги събират.

Не разбирам някои неща - ако мтел 2 месеца ви държат изключен интернета ви/телевизията или телефона - да речем щото имат технически проблеми и възнамеряват аха ей ся след 2 седмици да ви го пуснат вие как ще реагирате? Ми ако всички клиенти на мтел решат ей така 2-3 месеца да не си плащат задълженията ..
0
Moral und Gerechtigkeit haben nichts mit Rechtswissenschaft zu tun.
bludniq_sin
Потребител
 
Мнения: 967
Регистриран на: 06 Яну 2011, 14:56

Re: Имат ли МТел право да пращат агенция още след 3 месеца?

Мнениеот potrebitel777 » 17 Юни 2016, 09:47

Гледай сега каква е играта.

1. Ползвал си дадена услуга(по договор) и получаваш фактура за нея. Тази фактура си има срок на плащане(до еди коя си дата). Това че срокът ти за плащане е примерно 10-то число, а ти получаваш заплащане на 25-то не го касае никого и не променя факта че фактурата трябва да се плати до 10-и.

Дали са ти забавили заплатата, дали си забравил, дали си бил болен, дали си бил извън страната, дали си бил без работа, дали си имал семейни проблеми не дава АБСОЛЮТНО никакво извинение фактурите по дадена услуга, да не се плащат в срок. Сложил си си подписа на времето под някакъв договор и това е...Така е с абсолютно всичко. Тук няма извинителни бележки, няма ама аз така, ама аз иначе. Забавата е на твой риск и за твоя сметка.

На никой не му пука(и не трябва) дали работиш и кога взимаш заплата, слагат срок на плащане, който те са преценили(е в някои случаи може и клиентът да посочи падежа, но не може да закъснява) и това е.

2. Ако трябва да се обобщи... Никъде, в никой закон не е написано колко трябва да си закъснял за да се предприемат мерки по събиране(извънсъдебно и принудително) на дълга. Когато прецени кредиторът, тогава!

Давността на задължения за комунални услуги(телефони, парно, ток, вода, интернет) е 3 години. Ако минат тези 3 години(и през това време не са предприели принудително изпълнение), задължението не ти се опрощава, изтрива, сторнира или забравя, то ще си остане, но просто вече не може да бъде събрано по съдебен път.

3 години са и много време и не са чак толкова, нали?

Хипотетично, хората могат да започнат да те съдят още на 5-ия, 10-ия или 20-ия ден забава. Но естествено винаги има известен уфт(месец, два, три, шест), който нарочно оставят, но не го споменават на клиентите.

Този луфт, е защото хората(фирмите) не са глупаци, на тях им е ясно че има много ситуации поради, които може да не се плати в срок фактурата и няма смисъл веднага още на 10-ия ден да тръгват "с рогата напред", образно казано. Изчислили са и са установили(в практиката си, в исторически план) че примерно 90 % от всички просрочени задължения се плащат в срок до 3 месеца. И докато не изтекат тези 3 месеца не правят нищо или почти нищо за събиране на дълга. Просто чакат, защото знаят че наистина има хора, които са забравили, получават средства 10 дни по-късно, били са временно възпрепятствани и няма смисъл(икономически и не само) да се "напъват напразно" за събирането на тези средства, защото хората така или иначе ще си платят в тези 3 месеца.

След като изтече този бонусен(не че не ти текат лихви) период на изчакване, който се разбрахме че е различен за различните фирми, за едни е 3 месеца, за други 6(примерно), започват да предприемат действия, защото 3-те години започват да изтичат леко леко, нали така?

В общия случай, първо пробват с извънсъдебно събиране(писма, обаждания, смс-и, и-мейли, посещения).

Поради икономически съображения(изчислили са че е по ефективно или им е по-изгодно), често кредиторите възлагат на колекторски фирми да извършват този процес на извънсъдебно събиране. В това няма никаква драма.

Някои кредитори, просто възлагат на колекторските фирми, а други направо им продават задълженията. В твоя случай най вероятно, просто са възложили, защото иначе трябва да те информират че ти е прехвърлен дълга към колектора.

Някои кредитори, продават само загробени, несъбираеми, с изтекла давност, с невалидни или грешни данни за клиента на колектори, а други продават качествен дълг, въпрос на аритметика и дали си имат вътрешни отдели с достатъчен капацитет и умения и т.н.

По-принцип кредиторите имат интерес да започват процеса по събиране на задължения възможно по-рано или направо веднага след попадането в забава. Има хора, които по традиция и навик си плащат с точно определено просрочие, но си плащат. Има хората, които привикват с "буфера" и го възприемат едва ли не за нормален срок за плащане, не си дават сметка че се бавят, постоянно увеличават забавата и се опитват едвали не да пробват колко най- много "могат да влачат" и да платят възможно най-късно. Но всичко е смятане на ползи и разходи от страна на кредиторите.

Фактурите по комунални услуги, са трудно оспорими(сами по себе си) в съда, трябва да се търсят някакви пропуски или грешки, някъде в миналото....

Това е системата.
Последна промяна potrebitel777 на 17 Юни 2016, 11:08, променена общо 2 пъти
potrebitel777
Младши потребител
 
Мнения: 40
Регистриран на: 06 Яну 2016, 16:37

Re: Имат ли МТел право да пращат агенция още след 3 месеца?

Мнениеот dragan8 » 17 Юни 2016, 10:48

Мерси за мненията.

Не съм имал за идея, да кажа че практиката за събиране на дългове по принцип е нещо грешно(друг е въпросът за печалната слава на самите фирми за събиране на дългове, но това е нещо, което по принцип се случва не само в Бълг.)

Но естествено винаги има известен уфт(месец, два, три, шест), който нарочно оставят, но не го споменават на клиентите.


Предполагам, че имаш предвид луфт.

Ето тук идва единствената разлика в мненията ни, за мен начинът, по който се стига до тук е по-нелогичен: за мен би било по-логично и по-ефективно, първо да спрат всичките ми услуги(все още имам някои активни) и след това да прибягват до тези мерки. Освен това, както стана ясно и от разговорът ми с техен оператор, това съобщение е до някаква степен подвеждащо, и в него целенасочена липсва точна конкретика(всъщност все още ги дължа на тях, има точно определена дата до която това ще е така, сумата която трябва да платя е малко по-различна и т.н.) Всички участници в икономическото общество се стремят да минимализират загубите си и максимизират печалбата си, така че аз не бих прибързал да похваля корпорацията в такива ситуации.

Сравнението с това мтел да спре услугите ми също е нелепо, въпреки че и плащам, при неплащането на дадени услуги, в крайна сметка си плащам, и то с лихвите(и то за услуги, които реално не съм получил за повечето от тези месеци), докато "наличието на услуга" не е ресурс, които може да се пренася със същия механизъм.

Във всички случаи, мерси за информацията : )
dragan8
Нов потребител
 
Мнения: 2
Регистриран на: 16 Юни 2016, 09:00

Re: Имат ли МТел право да пращат агенция още след 3 месеца?

Мнениеот ivan_lawyer » 17 Юни 2016, 11:06

Еми аз по принцип ги опрях в стената БТК, корпоративното величие, навързах и СГ Груп също. Мога да не обядвам, но това не означава, че не вечерям. Аз имам нерви, но за някой човек друг тип - малко е трудно да чака така. Уреждайте си работите по споразумение. Няма смисъл от партизански войни. Да се каже на М-тел - дайте ми сума и ще заплатя. Има объркване в тези компании-монополисти.
ivan_lawyer
Старши потребител
 
Мнения: 5400
Регистриран на: 25 Мар 2008, 17:46

Re: Имат ли МТел право да пращат агенция още след 3 месеца?

Мнениеот potrebitel777 » 17 Юни 2016, 11:25

dragan8 написа:
Всички участници в икономическото общество се стремят да минимализират загубите си и максимизират печалбата си, така че аз не бих прибързал да похваля корпорацията в такива ситуации.

:D Изградената система и начин на действие е абсолютно ефективен за корпорациите. Но има някои, които са толкова едри, че вече не им пука за несъбраните пари :) и са малко по-безхаберни.

Притесниха ли те, пита ли в интернет форум, плати ли си или ще платиш ли? Отговорът е все "да". Ами значи всичко е точно за тях, взели са ти малко страха(един вид да внимаваш да няма следващ път), парите ще се съберат(защото иначе ще те осъдят) и така. Те показват мускули, ти изскачаш от джобовете-всичко е точно. И лихвите ще се платят и разходите по извънсъдебното събиране ще се платят, какво ще си играят да спират или не услуги, тъкмо да се събере по голяма сумичка, заедно с текущите сметки :lol:
potrebitel777
Младши потребител
 
Мнения: 40
Регистриран на: 06 Яну 2016, 16:37

Re: Имат ли МТел право да пращат агенция още след 3 месеца?

Мнениеот jhoro » 06 Юли 2016, 18:09

Малко със закъснение, но пък точно по темата. Действителен случай.
Първо - самите Мтел преди години бяха направили една каша - 5-6 месеца не се знаеше какво е потреблението, какви са задълженията, колко трябва да се плаща, кога и прочие. После оправиха нещата и даже не даваха зор на клиентите си.
Та след тази бъркотия - един абонат просто забравя за договора и спира - и да ползва, и да плаща. Минават 2-3 години. В един момент Мтел правят двоен ход - задействат процедура за събиране чрез възлагане на колекторска фирма. В същото време се отправя оферта към длъжника - "Дължите ни Х лева. Ако платите до дата ... ще ви се направи 20% отстъпка." Никакви лихви, никакви утежняващи разходи за юристи, такси, разноски ... Е познайте въпросния абонат кой вариант избира? Естествено втория.
Плащане, следва обаждане до колекторите и уведомяване, че сумата е платена. Колектора казва - "Ок, делото отива в архив."

Та - Мтел може да са всякакви, ама не са хептен обирджии.
jhoro
Активен потребител
 
Мнения: 2230
Регистриран на: 05 Окт 2006, 11:58


Назад към Взаимопомощ


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 48 госта


cron