начало

Пенсиониран прокурор към членовете на ВСС: Пожелавам ви да дочакате този щастлив момент Пенсиониран прокурор към членовете на ВСС: Пожелавам ви да дочакате този щастлив момент

Чл. 84 от ГПК и държавата

Поставяне и решаване на правни казуси
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот portokal » 28 Дек 2008, 17:01

Държамвата е освободена от такси, освен по делата по искове за частни държавни вземания и вещи частна държавна собственост, казва ГПК.
Тази разпоредба е при общите правила, което значи според мен, че в охранителните и изпълнителните производства се прилага пряко, а не съответно. Т.е. изключението за дължимост на такси важи само за исковете, щом не пише за другите дела. В останалите производства държавата би трябвало да е освободена от държавни такси винаги, дори когато става дума за частни вземания и частна държ. собственост.
На пръв поглед ми излиза категорично да е така; на втори поглед - също, текстът уж е ясен; само че като че ли няма много логика да е така.
Мнения? :roll:
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
Аватар
portokal
Старши потребител
 
Мнения: 5524
Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот Melly » 29 Дек 2008, 19:59

На който и по ред поглед да го погледна струва ми се, че законодателят е имал предвид Дъжавата въобще да е освободена от такси, освен изключението.
Така мисля :oops:
"Понякога седя и си мисля...а понякога просто си седя."
http://vbox7.com/play:68f9c028
Аватар
Melly
Старши потребител
 
Мнения: 8014
Регистриран на: 18 Окт 2007, 23:13
Местоположение: гр. София

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот kalahan2008 » 05 Яну 2009, 12:35

http://www.constcourt.bg/Pages/Document ... spx?ID=991
РЕШЕНИЕ № 3
София, 8 юли 2008 г.
по конституционно дело № 3 от 2008 г., докладчик съдията Благовест Пунев
(Обн., ДВ, бр. 63 от 15.07.2008 г.)

Конституционният съд в състав: Председател: Румен Янков, и членове: Васил Гоцев, Благовест Пунев, Людмил Нейков, Пламен Киров, Емилия Друмева, Красен Стойчев, Владислав Славов, Снежана Начева, Евгени Танчев, Георги Петканов, Димитър Токушев и при участието на секретар-протоколиста Милена Петрова разгледа в закрито заседание на 8 юли 2008 г. конституционно дело номер 3/2008 г., докладвано от съдията Благовест Пунев.
Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията.
В искането си президентът на Република България твърди, че разпоредбата на параграф 1 от Закона за изменение и допълнение на Гражданскопроцесуалния кодекс (ЗИДГПК) (Обн., ДВ, бр. 50 от 30.05.2008 г.), с която се изменя чл. 84, т. 1 ГПК (Обн., ДВ, бр. 59 от 20.07.2007 г.) е противоконституционна, тъй като противоречи на чл. 4, ал. 1, чл. 8, чл. 17, ал. 2, чл. 19, ал. 2, чл. 117, ал. 3 и чл. 121, ал. 1 от Конституцията. С нея се възстановява привилегията на държавата и държавните учреждения да не заплащат държавни такси за водените от тях дела по искове за частни държавни вземания и права върху вещи, частна държавна собственост, отменена с разпоредбата на чл. 84, т. 1 ГПК в първоначалната й редакция.
С определение от 12 юни 2008 г. по конституционно дело номер 3/2008 г. искането е допуснато до разглеждане по същество като са конституирани заинтересованите страни по делото. В дадения с определението срок за становища от заинтересованите страни са постъпили такива от министъра на правосъдието и от Висшия съдебен съвет.
В становището си министърът на правосъдието поддържа разбирането, че освобождаването на държавата и държавните учреждения от заплащане на държавни такси за завеждане на граждански дела е мотивирано от съображения за бюджетна целесъобразност. Поради това според него с оспорената разпоредба не се нарушават изискванията за равнопоставеност на правните субекти при упражняване и защита на техните частни права и самостоятелността на бюджета на съдебната власт. Висшият съдебен съвет в становището си подкрепя съображенията, изложени в искането за обявяване на противоконституционност на разпоредбата на параграф 1 от ЗИДГПК.
Постъпили са становища и от министъра на регионалното развитие и благоустройство и министъра на финансите, с които се поддържа, че искането е неоснователно, и становище от Народното събрание, че същото следва да се уважи.
Искането по чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията е основателно.
С първоначалната редакция на чл. 84, т. 1 от новия ГПК (ДВ, бр. 59 от 20.07.2007 г.) се предвиди, че държавата и държавните учреждения се освобождават от заплащане на държавни такси при водене на делата, освен по искове за частни държавни вземания и права върху вещи - частна държавна собственост. С оспорената разпоредба на параграф 1 от ЗИДГПК (ДВ, бр. 50 от 30.05.2008 г.) се заличават в чл. 84, т. 1 ГПК думите "освен по искове за частни държавни вземания и права върху вещи - частна държавна собственост". При това положение като действаща разпоредба остава останалата част от текста на чл. 84, т. 1 ГПК, който предвижда освобождаване на държавата и държавните учреждения от заплащане на държавни такси при предявяване на искове във всички случаи, независимо от предмета на заведеното дело, без ограничението в този смисъл.
Дължимостта на държавна такса от ищците при предявяване на искове се определя от обстоятелството, че правораздаването е публична услуга. Заплащането на такса се свързва не само с възмездяване на тази услуга, но и с мотивиране на гражданите и юридическите лица към добросъвестно упражняване на процесуалните права като завеждат искове, които са потенциално основателни и се предотврати увеличаване на броя на неоснователните съдебни спорове.
Законодателната преценка за освобождаване от заплащане на държавни такси се определя не от вида правен субект, носител на съдебно предявеното право, а от характера на самото право или от начина на неговата защита - чл. 83, ал. 1 ГПК. Според цитирания текст това са производства, образувани по искове на работници, служители и членове на кооперации, произтичащи от трудови правоотношения, за издръжка, за обезщетения от вреди или искове предявени от прокурор или от назначени от съда особени представители на лице с неизвестен адрес. Голямата значимост на защитаваните с тези искове права, които се отнасят до възпроизводството на човека, техен носител или упражняването им не от носителя на правото, а от процесуален субституент или особен представител, налагат освобождаване от заплащане на такси по разпореждане на закона за да се осигури достъп до правосъдие по посочените категории съдебни спорове. В този контекст следва да се разбира и разпоредбата на чл. 83, ал. 2 ГПК, според която вече по преценка на съда, но съобразно законоустановени критерии, поради липса на достатъчно средства да ги заплатят, от такси и разноски за производството се освобождават физически лица, т.е. не по общо разпореждане на закона по категории спорове, а с оглед на конкретната преценка на съда за възможностите на определен ищец да понесе разходите за производството.
В чл. 84 ГПК макар, че заглавието на текста е "Освобождаване в особени случаи" при което се визират определени ищци - държавата и държавните учреждения, Българския червен кръст и общините, от значение за освобождаване от заплащане на държавни такси се явява пак характера на правото, чиято защита се търси. За Българския червен кръст като хуманитарна организация освобождаването от заплащане на такси според чл. 84, т. 2 ГПК е мотивирано от целите на тази организация, която действа изключително в обществен интерес. За държавата, държавните учреждения - чл. 84, т. 1 (първоначалната редакция на текста в ДВ, бр. 59 от 20.07.2007 г.) и общините - чл. 84, т. 3 ГПК, освобождаването се отнася до исковете за публични държавни, съответно общински вземания и за права върху вещи, публична държавна, съответна общинска собственост по аргумент на противното от изключението, за което не се предвижда такова освобождаване и конституционното деление на държавната и общинската собственост на публична и частна - чл. 17, ал. 2 от Конституцията.
Освобождаването от държавни такси в посочените две хипотези се мотивира от характеристиката на обектите на публична собственост и публичните вземания на държавата и общините. Първите задоволяват обществени потребности от общонационално или регионално значение чрез общо ползване или са предоставени на органите на държавната или общинската администрация за изпълнение на функциите им, а вторите - за финансиране на държавните и общинските дейности.
Разпоредбата в ГПК, която предвижда освобождаване от заплащане на държавна такса претърпя развитие, което е отражение на промяната в конституционната уредба на режима на държавната собственост. В чл. 63, ал. 4 ГПК от 1952 г. (отм.) първоначално е предвидено цялостно освобождаване от заплащане на такси от държавните учреждения - ищци по граждански дела. Това положение, запазило се и след приемането на действащата Конституция е проява на етатизма на отменената конституционна уредба, която определя държавната собственост като общонародна без същата да се диференцира на държавна и общинска, а те от своя страна на публична и частна собственост. С изменението на чл. 63, ал. 4 ГПК (отм.) освобождаването от такси се разширява и до общините, но едва с чл. 84, т. 1 и т. 3 на новия ГПК в първоначалната му редакция, последното разграничение е съобразено при освобождаването от заплащане на държавна такса, както за държавната, така и за общинската собственост. С изменението обаче на чл. 84, т. 1 ГПК с оспорения параграф 1 от ЗИДГПК, то е запазено само за общинската собственост.
С това изменение се създава привилегия за държавната собственост, въпреки променената й същност при действащата Конституция - нарушение на чл. 19, ал. 2 от нея. Държавата като носител на права върху вещи - частна държавна собственост и права върху частни държавни вземания, които обслужват по ограничени интереси в сравнение с публичната собственост и публичните вземания, свързани с извършване на стопанска дейност и участие в гражданския оборот, се явява субект на частното право. В това качество тя е равнопоставена на физическите и юридическите лица, носители на правото на частна собственост, участник на пазара според посочения текст от Конституцията, който предвижда гарантиране на еднакви правни условия за стопанска дейност, включително и когато тя се осъществява от държавата или от общините.
Тази равнопоставеност е относима не само към материалното съдържание на частните права на държавата, но и към процесуалните гаранции за тяхната защита, която включва и достъпа до съд за нейното осъществяване. В този контекст е общия принцип на чл. 17, ал. 1 от Конституцията за гарантирана от закона защита на собствеността и конкретното му приложение чрез предявяване на искове за права върху вещи и вземания, частна държавна собственост.
В случая със създаване на привилегия на държавата и държавните учреждения чрез освобождаването им от заплащане на държавна такса за всички категории искове, при което по еднакъв начин се третират публичните и частните права на държавата, тя се поставя в процесуално привилегировано положение спрямо останалите частноправни субекти - граждани и юридически лица, включително общините, с което се нарушава чл. 121, ал. 1 от Конституцията. Този конституционен текст изисква страните в гражданското производство да са подчинени на общ процесуален режим с оглед осигуряване на тяхното равенство в процеса. Това изискване се нарушава когато на държавата се предоставя облекчен процесуален ред за защита в хипотезата, която тя е страна в гражданския процес в качеството си на субект на частното право. С това се игнорира и конституционно установеното различие на държавната собственост на публична и частна с разпоредбата на чл. 17, ал. 2 от Конституцията, тъй като привилегированият режим на защита на публичните права на държавата се разпростира и към нейните частни права.
Съображенията за бюджетна целесъобразност, в какъвто смисъл са мотивите към законопроекта на ЗИДГПК за пълно освобождаване на държавата и държавните учреждения от заплащане на държавни такси върху предявените от тях искове, включително и с предмет частни държавни вземания и права върху вещи - частна държавна собственост, са неотносими към конституционносъобразността на параграф 1 от закона. Размерът на разходите за завеждане на искове не може да бъде съображение за освобождаване на държавата от тяхното заплащане, тъй като това я поставя в привилегирована позиция в сравнение с гражданите и юридическите лица като ищци по гражданските дела, макар че тя разполага със значително по-голям финансов ресурс от тях да завежда такива дела.
Аргумент в подкрепа на противното разбиране не може да бъде обстоятелството, че държавните такси по исковете на държавата и държавните учреждения се заплащат от държавния бюджет и постъпват пак по този бюджет като се внасят по сметката на сезирания съд. Това е така защото публичните финанси не са аморфен паричен ресурс, а са структурирани в отделни подсистеми (републикански бюджет, бюджет на Народното събрание и бюджет на съдебната власт според чл. 4, ал. 1 от Закона за устройството на държавния бюджет), които от своя страна се състоят от отделни сметки с целево предназначение да обслужват финансирането на държавни органи и дейности на всяка от трите власти.
Оспореният текст на параграф 1 от ЗИДГПК противоречи и на принципа на правовата държавата - чл. 4, ал. 1 от Конституцията. ГПК е обнародван в ДВ, бр. 59 от 20.07.2007 г., но влизането му в сила е от 01.03.2008 г. - параграф 61 от Преходните и заключителни разпоредби. Непосредствено след този момент е приет и обнародван ЗИДГПК (ДВ, бр. 50 от 30.05.2008 г.) като според параграф 48 от Заключителните разпоредби му се придава обратно действие от деня на влизане в сила на ГПК - 01.03.2008 г. като се отменя задължението на държавата и държавните учреждения да внасят държавна такса по исковете за защита на частни права върху вземания и вещи. Това засяга правната сигурност и стабилност като характеристика на правовата държава, която изисква трайно и последователно като концепция законодателно регулиране на обществените отношения.
В случая е налице двойна нейна обвързаност, от която тя се освобождава като променя закона - ГПК с параграф 1 от ЗИДГПК. От една страна държавата е адресат на предписанието на чл. 84, т. 1 ГПК в първоначалната му редакция да заплаща държавна такса по исковете за частни вземания и права върху вещи, частна държавна собственост, а от друга, то е задължително за нея като създател на това правно правило. С оспорения параграф 1 ЗИДГПК тя създава за себе си привилегирован ред за процесуална защита на тези права, в отклонение от този за останалите субекти на частното право, за които важи задължението да заплащат държавна такса по предявените от тях искове. С това държавата изключва себе си от спазване на създадената от самата нея законност.
Поради това оспорената с искането на президента разпоредба на параграф 1 от ЗИДГПК следва да се обяви за противоконституционна.
По изложените съображения на основание чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията Конституционният съд
РЕШИ:
Обявява за противоконституционна разпоредбата на параграф 1 от Закона за изменение и допълнение на Гражданскопроцесуалния кодекс (обн., ДВ, бр. 50 от 30.05.2008 г.), с която в чл. 84, т. 1 ГПК (обн., ДВ, бр. 59 от 20.07.2007 г.) се заличават думите "освен по искове за частни държавни вземания и права върху вещи - частна държавна собственост".
Адвокат: (INFJ)
https://www.16personalities.com/infj-personality
kalahan2008
Активен потребител
 
Мнения: 4247
Регистриран на: 12 Фев 2008, 10:53

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот portokal » 05 Яну 2009, 12:54

Признавам си, че това решение не съм го чела (дълго е :oops: ), макар и да знам за него, защото в ГПК е отбелязано, че го има; то се отнася конкретно за заличаването на думите "освен по искове...". Е, може би от мотивите му могат да се извлекат някакви съображения в посока "всички дела"... :roll:
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
Аватар
portokal
Старши потребител
 
Мнения: 5524
Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот kalahan2008 » 05 Яну 2009, 13:10

Според мен се отнася за "всички дела" (вкл. и за изп. дела). С poli_g коментирахме веднъж този въпрос във връзка с образуване на изп. дела от държавата по чл. 2, ал. 2 и 3 от ЗЧСИ при ЧСИ. Според моето скромно мнение следва да се събират такси от държавните учреждения при образуване на изп. дела за частни държавни вземания (за публични май че тя беше права, че не трябва). Аргумент за това е, че привилегията за освобождаване от дължими такси за дела за издръжка и трудови дела е повторена изрично и в ТТР към ЗЧСИ, но за държавата Тарифата странно мълчи (въпреки че Тарифата си е още от старото ГПК).
Адвокат: (INFJ)
https://www.16personalities.com/infj-personality
kalahan2008
Активен потребител
 
Мнения: 4247
Регистриран на: 12 Фев 2008, 10:53

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот portokal » 05 Яну 2009, 13:39

Не съм търсила, но ми се струва, че държавата си дължи на ЧСИ такси на общо основание, вкл. и за събиране на публичните и вземания. Щом изрично освобождаване няма... ГПК се отнася за държавните такси само.
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
Аватар
portokal
Старши потребител
 
Мнения: 5524
Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот kalahan2008 » 05 Яну 2009, 14:11

Да, в тази насока бяха и моите разсъждения - по ДОПК държавата не е освободена изрично от плащане на ДТ за изп. производство, ерго - не е освободена :D
Адвокат: (INFJ)
https://www.16personalities.com/infj-personality
kalahan2008
Активен потребител
 
Мнения: 4247
Регистриран на: 12 Фев 2008, 10:53

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот portokal » 05 Яну 2009, 16:23

Нещо, за което изобщо не ми беше хрумнало да мисля. :roll: :oops:
Попадам в Апис на определение на Великотърновския окръжен съд - обжалва се отказ за вписване на акт за частна държавна собственост. Отказът, както обикновено, е бил мотивиран с това, че случаят попада в изключението на чл. 84, т. 1, при което държавата не е освободена от такси.

В определението се казва: "ЗДТ регламентира и органи и лица, които се освобождават от заплащане на държавни такси, но Раздел II "Освобождаване от държавни такси от ЗДТ" не е включил в кръга на освободените от заплащане на този вид държавни такси държавата. Държавна такса за вписване се дължи, но не по реда на чл. 84, т. 1 от ГПК, а по реда на ЗДТ и Тарифа за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията".

Според това определение, ако правилно го разбирам, таксата за вписването изобщо не е между държавните такси, събирани от съдилищата по ГПК, независимо, че производството по вписването е охранително производство.
Това първо. А второ, дължи се такса и за вписване на актове публична държавна собственост (защото и за тях не виждам държавата да е освободена).
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
Аватар
portokal
Старши потребител
 
Мнения: 5524
Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот donna » 05 Яну 2009, 17:01

Портокал ,определенията са общо 11 на брой,мога да ти кажа последствията - областна управа отново не платиха АДС и се наложи съответното държавно предприятие да ги заплати .

ето едно

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№44

От публичен регистър Том №8

Закрито заседание

В.гр.дело № 906 /2008

Решение от книга за закрити заседания № 405 от 30.09.2008 г.



съдия докладчик: М.ГАДЖОНОВА



за да се произнесе взе предвид следното:

Жалба по чл. 577 от ГПК .

Жалбоподателят Областен управител с административен център –В.Т. излага в жалбата до съда, че не е доволен от определение от дата 01.09. 2008г. на съдия по вписванията при Служба по вписванията гр.С. , с което се отказва вписване на Акт за държавна собственост № 3374/ 26.08. 2008г. Твърди, че неправилно е отказано вписване поради невнасяне на д.такса по реда на чл.84 т.1 от ГПК. Държавна такса не се дължи ,тъй като с акта за вписване не се поражда правото на собственост на държавата върху недвижим имот-частна държавна собственост, а само се констатира наличието на собствеността. Моли съда да отмени обжалваното определение и да постанови вписването на процесния акт.

В.Т. окръжен съд,след като взе предвид представените писмени документи,намира за установено следното:.

Не се спори , че Областен управител с административен център В.Т. е подал заявление пред Служба по вписванията гр.С. за вписване на Акт № 3374 за частна държавна собственост за имот с площ от 93 707 кв.м.- държавен горски фонд в землището на с. Д., местност "Д." ,община гр.С., имот № 101021.

Процедурата по подлежащите на вписване актове е уредена в Правилника за вписванията,последно изменение Д.В.бр. 22 / 28.02. 2008г.Процесният акт е от вида актове подлежащи на вписване и съдържа всички изисквания, посочени в разпоредбата на чл.6 от Правилника за вписванията. Актът от формална страна е редовен и този факт също не е спорен, тъй като съдията по вписванията не е отказал вписването поради нередовност. Актът подлежи на вписване и по същество неправилно е отказано вписването. Неправилно е отказано вписването с мотив, че заявителят следва да заплати държавна такса по реда на чл.84 т.1 от ГПК.По реда на тази правна норма се заплащат държавните такси,които се събират от съдилищата по реда на Тарифа за държавните такси,които се събират от съдилищата по ГПК,в сила от 01.03. 2008г. -ДВ бр. 22/ 28.02.2008г. Агенция по вписванията събира държавните такси,съгласно Тарифа за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията в сила от 25.11.2005г. ДВ бр. 94/ 25.11. 2005т.,последната издадена на основание Закон за държавните такси,последна промяна ДВ бр. 43/ 29.04.2008г.Съгласно чл. 4 б"в" от Закона за държавните такси за извършване на действия и услуги службите по вписванията събират държавни такси, като чл.2 от Тарифа за държавните такси,събирани от Агенцията по вписванията определя този размер на 0,1% от цената на имота,но не по-малко от 5,00 лв. В конкретния случай цената на имота е 19 397,30 лв. и върху тази цена следва да се изчисли необходимата държавна такса за вписване.

Съдията по вписванията трябва да събере законово определената държавна такса ,включително и от заявителя Областен управител ,и след това да извърши вписването. ЗДТ реглламентира и органи и лица,които се освобождават от заплащане на държавни такси, но Раздел ІІ Освобождаване от държавни такси от ЗДТ не е включил в кръга на освободените от заплащане на този вид държавни такси държавата. Държавна такса за вписване се дължи ,но не по реда на чл.84 т.1 от ГПК, а по реда на ЗДТ и Тарифа за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията.

Отказът да се впише Акт № 3374 за частна държавна собственост следва да се отмени и преписката се върне на съдията во вписванията към Служба по вписванията гр.С. за извършване на вписването, но след като заявителят внесе държавна такса представляваща 0,1% върху цена 19 397,30 лв.

Водим от горното, съдът:







О П Р Е Д Е Л И :



ОТМЕНЯ определение от дата 01.09. 2008г. на съдия по вписванията при Служба по вписванията гр.С. , с което се отказва вписване на Акт за държавна собственост № 3374/ 26.08. 2008г. по заявление на Областен управител с административен център В.Т.,като неправилно и ВРЪЩА преписката на съдия по вписванията при Служба по вписванията гр.С. за вписване на акта, след внасяне на държавна такса,така както се изложи по-горе.

Определението не подлежи на обжалване.
donna
Старши потребител
 
Мнения: 5350
Регистриран на: 10 Яну 2003, 19:58
Местоположение: Свищов

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот donna » 05 Яну 2009, 17:06

Между другото зная ,че са правени постъпки за тълкувателно решение ,но до сега не виждам да има такова ,може би по-натък ВКС да се произнесе.
donna
Старши потребител
 
Мнения: 5350
Регистриран на: 10 Яну 2003, 19:58
Местоположение: Свищов

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот portokal » 05 Яну 2009, 17:25

Е, надявам се бързо да се уеднакви практиката, или поне - да се понатрупа.

Те всъщност въпросите се оказа, че са два - единият е важи ли изключението на чл. 84, т. 1 за неисковите дела, вторият е съдебни такси (за охранително производство) ли са въобще таксите за вписванията и ако не са, следва ли от това, че държавата дължи такси за вписването дори на актове за публична ДС.
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
Аватар
portokal
Старши потребител
 
Мнения: 5524
Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот donna » 05 Яну 2009, 17:35

Личното ми мнение е че ДТ за вписване в случая се дължи,както АДС за частна така и за публична собственост ,а по въпросните определения правния отдел на областната управа по мое лично мнение реши да се поупражни ,тъй като нямаше проблем да бъдат платени още когато ОУ ги подаде в службата за вписванията от съответната организация ,така ОУ нямаше нищо да плати ,но нямаше да се стигне до това жалене и щеше да се спести доста време ,което в случая с тия АДС се оказа да кажем "кът", не ми се коментират ,тъй като упражнението щеше да продължи,горе написах развоя на ъсбитията след определенията ,но слава богу не се стигна до там.
Пиша това тъй като зная точно на какво си попаднала ,ако потърсиш в сайта на ВТОС ще ги намериш всичките определения ,като цяло са интересни . Успех!
donna
Старши потребител
 
Мнения: 5350
Регистриран на: 10 Яну 2003, 19:58
Местоположение: Свищов

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот Гост. » 06 Яну 2009, 00:16

ДП, което обслужвам, вписва АДЧС с доказателства за платена ДТ.
Това е от тази година... при нас.
Гост.
Старши потребител
 
Мнения: 9438
Регистриран на: 25 Яну 2013, 17:33

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот portokal » 19 Яну 2009, 09:53

Още едно становище по въпроса - на състав на Бургаския апелативен съд. Бяхме оставили без разглеждане жалба срещу разпореждане на държавен съдебен изпълнител, с което се оставя без движение до внасяне на такса молба за принудително изпълнение на частно държавно вземане. Апелативният съд при потвърждаването на нашето определение в мотивите си е написал: "За яснота следва да се отбележи, че въпроса за дължимостта на държавните такси съдебният изпълнител следва да прецени съобразно разпоредбата на чл. 84, ал. 1 от ГПК с оглед вида на вземането - публично или частно". Т.е. за всички дела важи изключението въпреки думата "искове" в чл. 84.
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
Аватар
portokal
Старши потребител
 
Мнения: 5524
Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот loni79 » 19 Яну 2009, 11:01

има значение дали се отнася за публични или частни вземания и права /държавни и общински/ - при частните се събира такса винаги, а за публични-не.
loni79
Младши потребител
 
Мнения: 32
Регистриран на: 19 Яну 2009, 10:29

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот portokal » 16 Фев 2009, 12:06

И пак съм аз. Взех да си пиша сама в тази тема и да правя нещо като преглед на достъпната ми практика, 8) но мисля, че лошо няма - въпросът още не е безспорен, а може и на някой друг да му потрябва, освен на мен.
Та - определение № 234/02.07.2008 г. на състав на ВКС (да са живи и здрави нашите жалбоподатели, че от време на време приложат някое и друго определение 8)): "Поначало искането за издаване на охранителен акт е гражданско дело в широкия смисъл на понятието, но се развива в рамките на охранително производство, а не в исково такова. За охранителните производства се прилагат общите правила на ГПК (чл. 1 - 102), където се намира и цитираната разпоредба относно дължимата държавна такса от общините. В нея изрично и като изключение е посочено, че общините дължат държавна такса само по искове за частни общински вземания и права върху вещи частна общинска собственост. Употребеният израз "искове" означава, че разпоредбата е относима единствено за исковото производство, а не и за охранителното производство. Недопустимо е от една изрично формулирана процесуална разпоредба, отнасяща се като изключение само до исковото производство, по логически път да се извежда правило с по-широко приложно поле...". И отменят определение на окръжен съд, в което той е приел, че се дължи такса.
Горе-долу така разсъждавах първоначално и аз. Затова пък тукашният съд е в по-голямата си част твърдо на мнение, че такса се дължи от общината и държавата във всички производства, свързани с частни вземания и вещи частна държ./общ. собственост, като аргументира това мнение пак с думите "за охранителните производства се прилагат общите правила на ГПК". 8) 8)
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
Аватар
portokal
Старши потребител
 
Мнения: 5524
Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот loni79 » 16 Фев 2009, 12:11

на 09.02.2009 год имаше заседание на КС точно за тълкуване на тази разпоредба - когато се публикува тълкувателното решение всички ще видим как е
loni79
Младши потребител
 
Мнения: 32
Регистриран на: 19 Яну 2009, 10:29

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот loni79 » 16 Фев 2009, 12:13

факт е, че в цялата страна практиката сочи, че се събират такси от общините и държавата за частни права
loni79
Младши потребител
 
Мнения: 32
Регистриран на: 19 Яну 2009, 10:29

Re: Чл. 84 от ГПК и държавата

Мнениеот portokal » 16 Фев 2009, 12:19

Мда, явно навсякъде; и тук така. Аз само веднъж най в началото писах определение в обратния смисъл (това, което съм написала в първото си мнение и което е писал и ВКС) и от състава уж се съгласиха, подписаха, но после всички започнаха да се произнасят в смисъл, че такси се дължат, и да оставят без движение самата жалба до внасяне на такса. Съответно и аз така, не се произнасям сама все пак.
Ай ше видим ВКС какво ще каже след заседанието от 9-ти. 8)
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
Аватар
portokal
Старши потребител
 
Мнения: 5524
Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36


Назад към Взаимопомощ


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 45 госта


cron