Здравейте,
Бих искал да ми дадете правен съвет, ако е възможно. Ето какъв е случаят.
Служител съм в магазин, част от верига големи магазини, чието име няма да спомена. В тези магазини служителите отговарят за даден регал (в случая стелаж, на който са подредени пакетирани хранителни стоки (различни видове варива, ядки, течен шоколад и др.)по определен принцип). Отговаряйки за регала служителят следи за изтичащите срокове на стоките. Ако на даден артикул наближи срока на годност да изтече, служителят сваля артикула от регала и го дава за намаление. В случай, че срокът на годност е изтекъл, този продукт се бракува. Политиката на магазина е следната: ако служителят открие на своя регал артикул с изтекъл срок на годност, той го плаща. Ето как трябва да го плати – взима лист хартия и записва на нея броят на бракуваният артикул и неговия баркод. С този лист минава през касата, където го заплаща (да речем, че имаме 20 пакета с боб с цена 2 лв. пакета. Т.е. той на касата трябва да плати 40 лв.). Все още говорим за бракувана стока! След като я плати на касата, листът се подпечатва от охраната и бракуваната стока се изхвърля, а подпечатания лист се дава на ръководителя на съответния отдел, в който е намерена стоката с изтекъл срок.
И така въпросът ми е законно ли е това? Доколкото знам няма издадена заповед да се процедира така със стоката с изтекъл срок. А и да има, то тя не е сведена до знанието на служителите (всички заповеди, които се издават и засягат служителите се окачват на табло пред стаите за почивка на служителите или в самите стаи). Ако служителят наистина е задължен да плати бракуваната стока, как трябва да се процедира?
С уважение: Ст. Иванов
- Дата и час: 27 Фев 2025, 07:15 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Малък проблем с бракувана стока
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
13 мнения
• Страница 1 от 1
Re: Малък проблем с бракувана стока
Фактически плащате ли нещо? Или просто се маркирва на касовият апарат "продажба" и до там?
- prnedev
- Активен потребител
- Мнения: 1956
- Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
- Местоположение: София/Велико Търново
Re: Малък проблем с бракувана стока
Не разбирам само нещо , налага се да плащате бракуваната стока , тъй като сте пропуснали своевременно да забележите , че наближава края на срока й на годност , за да бъде преоценена или масовка ,всичко каквото се бракува се плаща от работниците.Във втория случай-абсолютно незаконосъобразно.Иначе в първия случай , това се очертава като своебразна санкция за недобре свършена работа , но това според мен трябва да е изрично уговорено в ТД.
- REVOLUTION
- Активен потребител
- Мнения: 4455
- Регистриран на: 25 Сеп 2007, 11:26
- Местоположение: гр.Пловдив
Re: Малък проблем с бракувана стока
В случая, ако се направя на врачка, май разбирам защо се прави това нещо.
Особено щом е голяма верига, и хората използват баркод скенер и фискален принтер. Дори интелигентно са го измислили хората.
Идеята е да си улеснят нещата при прилагането на чл.79 ал.3 и знам ли ги, сигурно не им се занимава с прилагането на чл.80 ал.2 т.5 ЗДДС.
Особено щом е голяма верига, и хората използват баркод скенер и фискален принтер. Дори интелигентно са го измислили хората.
Идеята е да си улеснят нещата при прилагането на чл.79 ал.3 и знам ли ги, сигурно не им се занимава с прилагането на чл.80 ал.2 т.5 ЗДДС.
- prnedev
- Активен потребител
- Мнения: 1956
- Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
- Местоположение: София/Велико Търново
Re: Малък проблем с бракувана стока
Революшън... работещия "плаща" на касата с лист хартия, който представлява опис на бракуваната стока.
Стига да съм разбрал правилно.
Стига да съм разбрал правилно.
- prnedev
- Активен потребител
- Мнения: 1956
- Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
- Местоположение: София/Велико Търново
Re: Малък проблем с бракувана стока
prnedev написа:Революшън... работещия "плаща" на касата с лист хартия, който представлява опис на бракуваната стока.
Стига да съм разбрал правилно.
Ако е така , какъв е проблема на питащия?

- REVOLUTION
- Активен потребител
- Мнения: 4455
- Регистриран на: 25 Сеп 2007, 11:26
- Местоположение: гр.Пловдив
Re: Малък проблем с бракувана стока
Ми... незнам
)) Сигурно се плаши, че това нещо минава през касовият апарат
А не винаги маркираното в апарата означава, че има взети пари 



- prnedev
- Активен потребител
- Мнения: 1956
- Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
- Местоположение: София/Велико Търново
Re: Малък проблем с бракувана стока
Защо се стряска не е известно , ама да пита, нали е без пари . Що да не използва човека






- tukedo
- Нов потребител
- Мнения: 1
- Регистриран на: 05 Мар 2009, 09:03
Re: Малък проблем с бракувана стока
от prnedev на 05 Мар 2009 02:39 pm
Фактически плащате ли нещо? Или просто се маркирва на касовият апарат "продажба" и до там?
prnedev
За съжаление се плаща. Една колежка я задължават да плати по описания начин почти 300 лв. Колкото до ЗДДС не съм запознат с него. Признавам си, лаик съм на правна тематика и затова питам по-знаещите от мен.
- skylab357
- Нов потребител
- Мнения: 6
- Регистриран на: 05 Юни 2008, 18:18
Re: Малък проблем с бракувана стока
skylab357 написа:от prnedev на 05 Мар 2009 02:39 pm
Фактически плащате ли нещо? Или просто се маркирва на касовият апарат "продажба" и до там?
prnedev
За съжаление се плаща. Една колежка я задължават да плати по описания начин почти 300 лв. Колкото до ЗДДС не съм запознат с него. Признавам си, лаик съм на правна тематика и затова питам по-знаещите от мен.
Tова е недопустимо , взимайте ТД и веднага се консултирайте с адвокат.
- REVOLUTION
- Активен потребител
- Мнения: 4455
- Регистриран на: 25 Сеп 2007, 11:26
- Местоположение: гр.Пловдив
Re: Малък проблем с бракувана стока
Освен това, ако служителите са "виновни" и ръководството иска да им наложи санкция за изтеклите срокове, не трябла ли да е по чл. 206 от КТ. Подобен текст има и във Вътрешният правилник на магазина.
- skylab357
- Нов потребител
- Мнения: 6
- Регистриран на: 05 Юни 2008, 18:18
Re: Малък проблем с бракувана стока
Здравейте!
Ако желаете да си спестите някой лев от консултация с адвокат - Ваше право е да се оплачете в Инспекцията по труда по местонахождение на седалището на работодателя си - ако е верига магазини - по местонахождението на обекта напр.
Взимате си длъжностната характеристика и Трудовия договор и при тях. Там също така има и юрисконсулти които са длъжни да ви консултират безплатно.
Освен това след влезлите промени в началото на тази година Инспекциято по труда има право да дава предписания и да налага ДОСТА големи глоби на некоректни работодатели.
На първи прочит на темата Ви мога да кажа, че ако плащането на бракувана стока не е споменато в Длъжн. характеристика, или не сте информирани /и сте се съгасили/ за това по друг надлежен начин е недопустимо.
След като отидете в ИТ и подадете писмена молба те са длъжни в срок да посетят работодателя и да извършат проверка по Вашата молба.
Имайте предвид обаче, че работодателите не обичат служители които се жалват в ИТ.
Ето малко помощ:
"...
На „Горещия телефон” 0700 17 670 на ИА „Главна инспекция по труда” можете да се обаждате, за да получите консултация по въпроси, свързани със законността на трудовите правоотношения, осигуряването и спазването на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд и контролът по предоставянето на посреднически услуги за намиране и наемане на работа.
На „Горещия телефон” се приемат сигнали за нарушения на трудовото законодателство, по които се извършват проверки от инспекторите по труда.
На телефон 0800 14 008 се приемат съобщения за допуснати трудови злополуки, включително и такива, за които има съмнения, че са укрити и не са съобщени в Дирекциите "Инспекция по труда"...."
http://git-bg.info/bg/page/2
Успех!
Ако желаете да си спестите някой лев от консултация с адвокат - Ваше право е да се оплачете в Инспекцията по труда по местонахождение на седалището на работодателя си - ако е верига магазини - по местонахождението на обекта напр.
Взимате си длъжностната характеристика и Трудовия договор и при тях. Там също така има и юрисконсулти които са длъжни да ви консултират безплатно.
Освен това след влезлите промени в началото на тази година Инспекциято по труда има право да дава предписания и да налага ДОСТА големи глоби на некоректни работодатели.
На първи прочит на темата Ви мога да кажа, че ако плащането на бракувана стока не е споменато в Длъжн. характеристика, или не сте информирани /и сте се съгасили/ за това по друг надлежен начин е недопустимо.
След като отидете в ИТ и подадете писмена молба те са длъжни в срок да посетят работодателя и да извършат проверка по Вашата молба.
Имайте предвид обаче, че работодателите не обичат служители които се жалват в ИТ.
Ето малко помощ:
"...
На „Горещия телефон” 0700 17 670 на ИА „Главна инспекция по труда” можете да се обаждате, за да получите консултация по въпроси, свързани със законността на трудовите правоотношения, осигуряването и спазването на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд и контролът по предоставянето на посреднически услуги за намиране и наемане на работа.
На „Горещия телефон” се приемат сигнали за нарушения на трудовото законодателство, по които се извършват проверки от инспекторите по труда.
На телефон 0800 14 008 се приемат съобщения за допуснати трудови злополуки, включително и такива, за които има съмнения, че са укрити и не са съобщени в Дирекциите "Инспекция по труда"...."
http://git-bg.info/bg/page/2
Успех!
Не си въобразявай!
- vili_spasova
- Потребител
- Мнения: 978
- Регистриран на: 05 Дек 2007, 16:16
- Местоположение: София
Re: Малък проблем с бракувана стока
Благодаря на всички за мненията и предложенията. Остана да проверя достоверността на информация, която получих днес (че така се процедира само в нашият клон) и ако е вярно, ще алармирам първо Директора в централния офис на магазина. Ако нишо не стане, отивам в Инспекцията.
- skylab357
- Нов потребител
- Мнения: 6
- Регистриран на: 05 Юни 2008, 18:18
13 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 42 госта